Aby sme do práce či školy chodili na bicykli

Aby sme do práce či školy chodili na bicykli
31. januára 2018 Mário Veverka

Kým cyklistická preprava v mestách nie je v zahraničí ničím výnimočná, v krajine pod Tatrami je ešte v plienkach. Aj preto si Slovensko dalo za cieľ dosiahnuť do roku 2020 10-percentný podiel cyklistickej dopravy na celkovej deľbe prepravnej práce. A o vyšší počet cyklistov v uliciach sa snaží i samospráva v Starej Ľubovni.

K rozvoju cyklodopravy nepochybne pomôže, po dokončení, takmer 5 km úsek od Kauflandu po Hniezdne. Mesto však podalo aj projekt, ktorý by ho mal spojiť s Chmeľnicou a na spadnutie je i tretí, nosnou časťou ktorého je vybudovanie ďalšieho, takmer 1 km dlhého a 2 metre širokého cyklochodníka. Ten by mal viesť od lávky ponad rieku Poprad, okolo futbalového štadióna až ku križovatke Popradskej a Mýtnej ul.
„V rámci neho by sa mal tiež opraviť chodník pred autobusovou stanicou, ktorý je v  zlom technickom, až havarijnom stave. Po rekonštrukcii by mal vzniknúť dvojnásobne široký zdieľaný chodník pre cyklistov a peších,“ uviedol primátor mesta Ľuboš Tomko.
Keďže kolóny áut sa stali už bežnou súčasťou života v Starej Ľubovni, vzniknutý úsek by tak jej obyvateľom (najmä zo sídliska) ponúkol ďalšiu alternatívu, ako sa dostať do priemyselnej zóny na Továrenskej ul. Hlavným zmyslom projektu je totiž motivovať ľudí, aby na presun do práce alebo školy viac využívali bicykle. Čím by sa, dopravne, mestu trochu uľavilo.
DSC_0158Opraviť a rozšíriť (až dvojnásobne) by sa mal, v rámci projektu Cyklodoprava, aj rozbitý chodník od križovatky Popradskej a Továrenskej ul. po koniec futbalového areálu.
Projekt Cyklodoprava v meste Stará Ľubovňa, ktorý koncom decembra putoval z radnice na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, tak nebude len o výstavbe cyklochodníka. V pláne je napríklad aj vytýčenie cyklokoridorov na už existujúcich cestách . „To znamená, aby vodiči boli trochu obozretnejší a vnímali cyklistov ako účastníkov cestnej dopravy. Značiť však chceme len tie úseky, kde je väčšie zaťaženie dopravy – hlavne Námestie sv. Mikuláša, Ul. 1. mája, časti Okružnej, Levočskej ul. a smerom na sídlisko Východ,“ uviedol na margo vodorovných cyklistických značiek Ľ. Tomko, podľa ktorého v meste pribudne i nová cyklistická infraštruktúra, vrátane cyklostojanov a cykloprístreškov. Ako pritom podotkol, pri ich umiestňovaní sa prioritne zamerajú na areály škôl, nemocnice, inštitúcie a podniky, „kde predpokladáme intenzívne využívanie cyklistitickej dopravy.“ Čo na MsZ vyzdvihla aj riaditeľka Gymnázia T. Vansovej Klaudia Satkeová: „Nám pribudne stojan pre dvadsať bicyklov, ktoré budú kryté… úžasná myšlienka.“
Či sa ale pretaví aj do reality ukáže, samozrejme, budúcnosť. Výsledok približne 320-tisícového projektu, z čoho 16 000 € predstavuje spolufinancovanie mesta, by mal byť známy do konca júna 2018.

ANKETA
Vedeli by ste si predstaviť cestovať do práce na bicykli?

Nielenže by som si to vedela predstaviť, rada by som si to i predstavila. Je to lepšie a pre mladých aj výhodnejšie. Len tých cyklostojanov by mohlo byť viac.
Bicykel využívam maximálne ako sa dá. Len tu nie sú vytvorené podmienky. Veď viete, aká cesta vedie napríklad z Hniezdneho. Tam si predstaviť ísť na bicykli do Starej Ľubovne či späť – to je o život.