ADAM SIKORJÁK: „Fascinuje ma, že bádaním môžem pomáhať ľuďom“

ADAM SIKORJÁK: „Fascinuje ma, že bádaním môžem pomáhať ľuďom“
3. augusta 2019 Miriama Sekelská

DSC_0682Študent štvrtého ročníka bilingválneho gymnázia zbieral počas svojho štúdia ocenenia na krajských a celoslovenských  kolách chemických olympiád. Pochádza z Novej Ľubovne a má za sebou chemické stáže v Bratislave a Prahe. Jeho plány sú veľké a v budúcnosti by sa chcel venovať forenznej analýze.

Chémiu pôvodne nemal rád
Adama chémia na základnej škole vôbec nebavila. Na Cirkevné gymnázium sv. Mikuláša išiel s tým, že by sa rád venoval dejepisu a archeológii. No potom prišla hodina chémie. „Profesorka sa opýtala, kto má rád chémiu. Nikto v triede nezdvihol ruku. Bolo mi to ľúto, tak som si povedal, že sa prihlásim. Vďaka tomu ma prihlásila na chemický krúžok, kde chodili maturanti. Riešili sme tam rôzne príklady. Spočiatku som sa cítil hlúpo a dosť mi to prekážalo. Chcel som sa vedomosťami aspoň trochu priblížiť k starším žiakom. Profesorka mi stále dávala nové a nové materiály, aby som mohol riešiť podobné príklady ako maturanti a takýmto spôsobom sa moje vedomosti rozširovali a na krúžku ma „vzali medzi seba“,“ opisuje začiatok spoločnej cesty s chémiou Adam.

Plejáda olympiád
Hneď v prvom ročníku sa A. Sikorják zúčastnil na olympiáde, kde využil najmä vedomosti z krúžku. V kategórii D získal 1. miesto.
Olympiády sa delia na štyri základné kategórie od najnižšej (D) až po najvyššiu (A). Ide to podľa ročníkov, čiže v prvom išiel na D-čko, v druhom a v treťom na C-čko a B-čko a vo štvrtom ročníku bol v najvyššej kategórii A. Pripomenúť treba, že v minulých rokoch v kategóriách C a B takisto získal prvé miesta.
V tomto školskom roku absolvoval dvojdňové krajské kolo chemickej olympiády v Košiciach v kategórii A. Prvá časť bola praktická. Trvala približne osem hodín a v druhý deň sa odohrávala teoretická časť a tá trvala okolo päť hodín. „Na krajskom kole som sa umiestnil na 2. mieste a postúpil som na celoslovenské, kde som skončil ako úspešný riešiteľ. Trvalo to tri dni a tiež bolo rozdelené na praktickú a teoretickú časť. Praktická pozostávala z analytickej a organickej chémie a teoretická zo všetkých odvetví chémie,“ doplnil podrobnosti z priebehu olympiády Adam, ktorý po minuloročnom úspechu napísal e-mail na Prírodovedeckú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave, a tak sa začala jeho prvá stáž na Katedre organickej chémie. „Na stáži som sa dva týždne venoval syntetizovaniu vlastnej zlúčeniny. Potom som sa prihlásil na stáž na Katedru jadrovej chémie, kde som skúmal vzorky z Černobyľu, konkrétne zeminu a zemiaky. Hneď na to som absolvoval tretiu stáž v Prahe na Vysokej škole chemicko-technologickej na Fakulte chemického inžinierstva. Zaoberal som sa oblasťou umelého života, presnejšie vytvoreniu umelého života v laboratórnych podmienkach. Čiže z neživých vecí sme dokázali spraviť také, ktoré sa hýbali,“ prezradil o fascinujúcom skúmaní Adam, ktorý by takéto stáže určite odporučil všetkým.
Výsledky z prvej stáže prezentoval na celoslovenskom kole stredoškolskej odbornej činnosti a jeho práca mu priniesla 5. miesto. Výhodu stáží vidí najmä v tom, že keď sa mladý človek rozhodne študovať chémiu, tak mu to dokáže pomôcť rozhodnúť sa, či ho práca v laboratóriu bude naozaj baviť. „Keď ste v laboratóriu od rána do večera a viete, že to chcete robiť, tak vás to baviť bude,“ jednoducho naznačil celú vedu Adam, ktorého napriek tomu, že musel vstávať ráno o piatej a vracal sa z laboratória večer o siedmej, chémia zaujímať neprestala.

rpt
Stále je čo objavovať
Z rozprávania študentov je niekedy možné vyrozumieť, že sa chcú venovať a pripravovať na všetky predmety rovnako, no časovo to nestíhajú. Potom sa stáva, že nie sú výborní ani v jednom predmete a sťažuje im to situáciu pri výbere vysokej školy. Adam  má aj v tom svoj postup.
„Je pravdou, že sa nevenujem len chémii, ale keď som si k nej už vybudoval vzťah, povedal som si, že stále istú časť dňa venujem práve tomuto predmetu. Naučím sa najprv na všetko podstatné, napr. testy a zvyšný čas venujem len chémii. Som rád, že študujem práve na tejto škole, pretože som sa pred olympiádou mohol venovať zopár dní len chémii,“ načrtol šikovný študent.
Vysokoškolské štúdium by chcel absolvovať na Vysokej škole chemicko-technologickej v Prahe, konkrétne odbor forenznej analýzy. „Je to širokospektrálne odvetvie, kde sa študuje aj trestné právo. Taktiež sú tam biologické i chemické odbory a aj odbory medicíny. Po vyštudovaní, ak Boh dá, by som chcel pracovať na polícii alebo kriminálke,“ povedal mladý muž, ktorého na chémii veľmi fascinuje to, že dokáže pomáhať ľuďom. „Napríklad, ako som už spomínal, na stáži v Bratislave som skúmal vzorky z Černobyľu a na základe skúmania vieme povedať, či ľudia na to územie už môžu ísť, alebo či sa tam môže napríklad pestovať zelenina. No najviac ma fascinuje to, že keď sa chémiu učíte od základov, tak sa stále učíte približne to isté, ale s tým rozdielom, že sa to učíte z iného hľadiska. Stále sa dostávate do problematiky hlbšie a hlbšie. A to, že sa posúvam ďalej, mi pomáha v predmetoch ako fyzika alebo biológia a na základe týchto zručností môžete vytvoriť niečo nové. Napr., ako keď som syntetizoval vlastnú zlúčeninu, ktorá by sa mohla využívať ako katalyzátor v organických reakciách,“ naznačil Adam na záver svoju motiváciu pre ďalšie bádanie.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /nfsmnt/hosting1_1/a/c/aca2cee3-477f-4c2b-8b71-c859b1129322/lms.sk/web/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405