Branislav Zágora: Stal sa najlepším lakovačom na svete

Branislav Zágora: Stal sa najlepším lakovačom na svete
15. novembra 2019 Miriama Sekelská

received_354589272143225V chorvátskom meste Šibenik vyhral celosvetovú súťaž Škoda Challenge 2019 v kategórii Najlepší lakovač. 2. augusta ubehlo dvadsať rokov odkedy sa lakovaniu áut venuje.

Branislav Zágora pochádza zo Starej Ľubovne a autá ho zaujímali odmalička. Hneď po ukončení školy sa zamestnal ako lakovač. Minulý rok v novembri sa prihlásil do národného kola 9. ročníka súťaže.
Škoda Challenge je súťaž pre servisných pracovníkov a z autorizovanej siete ŠKODA. Zamestnanci, ktorí sa do súťaže prihlásia, dostanú mailom online test, v ktorom odpovedajú na 40 otázok. „Boli ohľadom histórie podniku, hodnôt značky, technológií značky alebo napr. súčasných modelov, ktoré musíte správne zodpovedať v časovom limite. Okrem mojej kategórie súťažia zamestnanci aj v kategóriách servisný poradca, servisný technik, diagnostický technik, vedúci náhradných dielcov alebo predajca nových vozidiel,“ vysvetlil B. Zágora.
Po vyhodnotení slovenského kola z každej kategórie postúpi šesť najlepších do národné kola, ktoré sa konalo minulý rok v Prahe. „Tí, ktorí sme zvíťazili v Prahe, sme postúpili už do medzinárodného finále, ktoré prebehlo koncom júna v chorvátskom Šibeniku. Trvalo štyri dni a snažili sme sa predviesť v čo najlepšom svetle svoje teoretické a praktické znalosti,“ opísal B. Zágora.
Slovensko si v konkurencii 32 krajín odnieslo aj druhé miesto v kategórii Servisný poradca a 3. miesto za najlepšieho diagnostického technika. V kategórii Najlepší tím sa Slovensko umiestnilo na výbornom druhom mieste. Celkovo sa medzinárodného kola zúčastnilo 191 finalistov.DSC_0225

Budúci rok v Nórsku
Lakovanie je ručná práca, teda opravárenské lakovanie poškodených aut, ktoré sa pri bežnej prevádzke poškodia. „Musia sa dostať do pôvodného stavu, aby nikto nevidel, že auto bolo opravované. S farbou sa netrápime, každé auto má typ farby, takže vieme, o akú ide. Ale keďže farba časom bledne, pomocou skenera vieme zistiť aj farbu, ktorá sa k aktuálnej najviac približuje. Požívame úplnú technologickú špičku, ktorá sa dá na trhu dostať. Iba s dobrými vecami sa dajú dosiahnuť dobré výsledky,“ rozhovoril sa o svojej práci B. Zágora.
Ak by si mal zvoliť farbu auta, určite by si vybral strieborné. „Čisté auto je vždy strieborné. Táto farba je metalická, a teda príplatková, ale to auto nepotrebuje takú údržbu, čo sa týka laku a čistoty. Najhoršie je asi čierne,“ myslí si zručný muž. V zime, keď je viac času, tak si k nemu ľudia chodia dávať lakovať aj motorky alebo prilby – najmä tie na lyžovanie. „V obchode sú väčšinou sivé, čierne a biele. No aj na tom kopci sa chcú ľudia odlíšiť a keď môžu, tak si radi zvolia farebnejšiu prilbu. Aj keď ide o staršiu motorku, ľudia chcú, aby vyzerala ako originál, ako keby teraz vyšla z fabriky,“ povedal B. Zágora.DSC_0225
Podľa jeho slov je na lakovaní najdôležitejšie dodržiavať pracovný postup. „To je alfa a omega všetkého. Keď sa všetko dodrží, dnes sú technológie tak vpredu, že už sa nemá čo pokaziť, i keď nehovorím, že sa nepokazí,“ povedal šikovný lakovač, ktorý hovorí, že stále sa je čo učiť, pretože technológie nespia. „Celý život sa snažím svoju prácu robiť poctivo, najlepšie ako viem. Každé auto lakujem tak, akokeby som ho robil pre seba. Veľa robí aj prax. Niekedy to išlo ťažko a namáhavo, dnes je to už pre mňa rutina,“ skúsil načrtnúť recept na úspech najlepší lakovač áut na svete. Víťazstvo je preňho zadosťučinením, že ho po tých rokoch niekto ocenil, a že svoju prácu robí naozaj svetovo.
Ďalší ročník súťaže už začal a B. Zágora opäť postúpil do národného kola, ktoré sa konalo v októbri a vyhral ho. Znovu teda cestuje na svetové finále, ktoré sa odohrá na budúci rok v Nórsku.

foto: autorka, archív B.Z.

Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 41 (5. november)


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /nfsmnt/hosting1_1/a/c/aca2cee3-477f-4c2b-8b71-c859b1129322/lms.sk/web/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405