Robert Demeter „Pivo je magický nápoj, dá sa piť každý deň“

Robert Demeter „Pivo je magický nápoj, dá sa piť každý deň“
8. februára 2020 Miriama Sekelská

APE6089dc_IMG_1626

Robert Demeter je pivným someliérom. Pochádza zo Starej Ľubovne, no už 15 rokov žije v Čechách. Hosťom pomáha s výberom piva a radí im, ku ktorému jedlu sa hodí. 

Ako neznalec piva začal pracovať na manažérskej pozícii prvej pivnej špeciálky v Prahe. Tam začal objavovať chute, vône a ochutnal svoje prvé Belgické pivo, na ktoré sa špecializuje. „Asi po piatich rokoch, keď už som pivu ako tak rozumel, som si urobil degustačné skúšky a začal som pivo verejne prezentovať ako someliér,“ povedal R. Demeter, ktorý sa ostatných päť rokov venuje párovaniu piva s jedlom.

To vyberá hlavne podľa ingrediencií, z ktorých sa jedlo pripravuje. „Jedlo si rozložím na časti. S kuchárom vždy riešim dominantnú chuť, prípadne ingredienciu, napr. huby, smotana, chilli, atď. Vždy sa zákazníka najprv opýtam, či bude začínať predkrmom, alebo polievkou, čo si vyberie ako hlavné jedlo, prípadne či si dá dezert. Na základe toho sa snažím poskladať pivo, buď podľa pivných štýlov, farby, alebo stupňovitosti,“ uviedol skúsený degustátor.

Tekuté „zlato“ rozdeľuje na dobré, a to čo nám nechutí, ale to neznamená, že je zlé. „V dnešnej dobe existuje nespočetné množstvo pivných štýlov, ku ktorým je ,nutno sa prepiť’. Základným predpokladom dobrého piva je, že ho väčšina ľudí konzumuje. Keď to rozvediem v hlbšej rovine a diskusii, musí byť načapované v čistom a dostatočne vychladenom skle s krásnou hustou penou a malo by v nás okamžite vyvolávať chuť napiť sa,“ vysvetlil R. Demeter.pivni-sommelier-robert-demeter-01

Pivná kultúra
Pivovarské trendy súčasnosti spájajú pivo s ingredienciami, o ktorých by sa veľkému množstvu pivovarských špecialistov pred 10 rokmi ani nesnívalo. Rôzne druhy amerických chmeľov či pivné štýly dávajú konzumentom neuveriteľné možnosti.

Podľa slov R. Demetera existuje základná chuť piva, kvôli ktorej veľké množstvo konzumentov tento nápoj nepije. A to je horkosť, prípadne vôňa chmeľu, i keď väčšine chutí na pive práve to. „Veľa konzumentov nemá možnosť navštevovať ,pivné špeciálky’, a tak nikdy neobjavia rozmanitosť pivnej kultúry. Pracujú tu väčšinou profesionáli, ktorí sa snažia rozširovať si obzory a majú informácie o pivných štýloch, ako je napríklad pivo pšeničné (weizen). Jeho základnou chuťou je napr. zelený banán a zelené jablko. Alebo ovocné piva – višňové, jablkové, broskyňové a pod. Veľa klasických pivárov ich neuznáva, ale ako sa vraví, že každý tovar si nájde svojho kupca, tak i každé pivo má svojho konzumenta. Preto je v posledných piatich rokoch veľký rozmach minipivovarov, ktoré tieto pivné štýly implementujú do svojich portfólií,“ povedal R. Demeter, ktorý ako každý milovník piva, má svoje obľúbené.

Uňho to vždy závisí od počasia, ročného obdobia a, samozrejme, reštaurácie, v ktorej momentálne sedí. „Mám rád dobre načapované pivo. Laik ho spozná podľa krémovej peny, ktorá ,nespadne’ skôr, ako ju obsluhujúci personál donesie na stôl,“ skonštatoval R. Demeter, ktorému sa s pivom spája množstvo zážitkov.Demeter

Skoro prišli o topánku
Vždy si rád spomenie na prvú cestu do Bruselu a návštevu pivného baru Kwak, čo je aj názov jedného z najznámejších belgických pív. S priateľom vošli do reštaurácie, kde sa na nich zo stropu dívali staré marionety. Pod stropom visela snáď 50-ročná pavučina. Skrátka na nich dýchol kus histórie.

Všetko sa objednávalo na bare, tak si sadli tam a ako neskôr zistili, bola to najlepšia voľba. „Verím, že neprajníci a škodoradostníci sa už smejú, že sme určite mali kde zložiť po pár pivách hlavu, ale tak to nebolo. Dorazil barman a podal mi nápojový lístok, kde bolo asi 400 pív. Vybrať si bol tvrdý oriešok. Tak sme si povedali, že si dáme to, čo už poznáme a objednali sme si KWAK. Ako prvé nás Barman poprosil, aby sme si vyzuli jednu topánku. Zo stropu už sťahoval sieť a ukázal nám, aby sme ju tam vložili. Bol som trochu neistý, ale rozhliadol som sa po krčme. Zistil som, že polovica ľudí sedí pri stole iba s jednou topánkou, tak sme ju tam dali a dostali sme pivo. Barman nás poučil, že kvôli vysokej cene pivného skla na pivo tejto značky a hlavne turistickým zberateľom, zaviedli tento trend už v 19. storočí,“ rozpovedal úsmevnú príhodu R. Demeter.

Aj keď o svojom povolaní hovorí ako o práci snov, vždy je to podľa neho cesta, ktorú musí človek prechádzať každý deň, malým krokom vpred. „Dnes sa každý deň objaví novinka, limitovaná edícia, nový trend alebo pivovar,“ povedal R. Demeter, ktorý o pive hovorí ako o magickom nápoji, ktorá sa dá piť každý deň, v každom ročnom období a je dôležité, piť ho s priateľmi a ľuďmi, s ktorými sme radi.

foto: archív R.D

Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 3/2020 (28. január 2020)


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /nfsmnt/hosting1_1/a/c/aca2cee3-477f-4c2b-8b71-c859b1129322/lms.sk/web/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405