Vyhrievali železničný tunel

Vyhrievali železničný tunel
3. februára 2018 Mgr. Peter Šlosár

tunel1Mrazivé a chladné počasie môže v priestoroch starších vlakových tunelov spôsobiť vážne komplikácie. Dôvodom sú predovšetkým ľadové cencúle, ktoré sa vplyvom presakúvajúcej vody v  ňom vytvárajú. Z tohto dôvodu pristúpila železničná spoločnosť k riešeniu, ktoré na Slovensku nemá obdobu – tunel budú vyhrievať.

Vlaková doprava medzi Starou Ľubovňou a Podolíncom bola v uplynulom týždni na jeden deň prerušená. Dôvodom boli práce v tuneli pri obci Vyšné Ružbachy, v ktorom zamestnanci Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) realizovali špeciálne opatrenia, ktoré mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť prejazdu vlakových súprav. ,,V tomto tuneli sme inštalovali špeciálne výhrevne siete, ktoré zabezpečia, aby sa vplyvom počasia nevytvárali v tuneli cencúle. Doposiaľ sme ich museli ručne obíjať, po novom to bude pre našich zamestnancov jednoduchšie,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Cencúle, ktorých veľkosť presahuje niekedy aj viac ako dva metre, môžu svojím pádom na vlakovú súpravu vážne ohroziť zdravie a bezpečnosť cestujúcich. ,,V minulosti sme zaznamenali prípad, že cencúľ spadol na vlak a rozbil predné sklo,“ podotkol jeden z tunajších zamestnancov ŽSR. Pomocou tejto novej  technológie, ktorú ŽSR zavádzajú v ružbašskom tuneli vôbec ako v prvom na Slovensku, by sa tak malo predchádzať ich vytváraniu. ,,Zatiaľ to bude fungovať iba manuálne, a to tak, že pri nízkych teplotách tieto zariadenia zapneme. Vplyvom ich tepla sa automaticky bude zvyšovať teplota v tuneli, čím sa predíde vytváraniu ľadových cencúľov,“ vysvetlil Ladislav Lengvarský, vedúci strediska miestnej správy a údržby v Spišskej Novej Vsi.

Do budúcnosti plánujú ŽSR zaviesť automatické spúšťanie týchto sietí prostredníctvom snímača teplôt. V prípade, že sa táto nová technológia osvedčí, ŽSR nevylučujú, že rovnaké výhrevne siete budú osadené aj do ďalších tunelov, ktoré trápi rovnaký problém. „Železnice momentálne sledujú a vyhodnocujú tento jeden pokusný úsek, aby zistili účinnosť navrhnutého riešenia, jeho prípadné nedostatky, prevádzkové náklady, ako aj úspornosť oproti doterajšiemu systému. Až potom sa môže začať s montážou tohto systému aj v iných miestach v sieti ŽSR,“ doplnila M. Pavlíková. Náklady na inštalovanie ohrevných sietí sú vo výške 980 eur a sú financované z rozpočtu ŽSR.

Foto: (mapio.net)

Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 3 (23. január 2018)