Žijeme vo svete reklamy. Kupuje, predáva, láka, ovplyvňuje, obťažuje i pomáha. Čo ale s reklamou v historickom jadre mesta? Mala by spĺňať určité kritériá? Do akej miery je vkusná? Aj to bolo predmetom výnimočnej diskusie 13. septembra podvečer priamo v historickom srdci Starej Ľubovne, v parku pred kostolom sv. Mikuláša. Workshop na tému Reklama v meste mal pritom bohatú účasť zo strany majiteľov i nájomcov budov v centre mesta a otvoril doteraz verejne nediskutovanú tému.
Už pripravené vizualizácie ukazujúce na jednotlivé typy reklám, ktoré sú v centre umiestnené a zároveň predložený návrh, ako zosúladiť požiadavky mesta, pamiatkového úradu i majiteľov budov či ich nájomcov vyvolali viac rozdielnych názorov. Ľubica Viničenková z Krajského pamiatkového úradu v Prešove predstavila svoj postreh, a to, že aj v Starej Ľubovni trošku pokrivkáva dodržiavanie zákonom stanovených noriem pri umiestňovaní reklám v pamiatkovej zóne. „Zakázané sú, napríklad reklamy krabicového typu, čiže svetelná škatuľa. Nebránime sa ale tomu, aby reklama bola jemne podsvietená, ale nemali by sa objavovať plné plochy, doskové reklamy. Písmená by mali byť jednotlivé, osadené osobitne alebo na nejakom nosiči,“ vypichla architektka z pamiatkového úradu a pripomenula i to, že tu hrozia aj pokuty. Mestská samospráva zas predniesla svoje predstavy, skôr vizuálneho smeru. Ako podotkol prednosta MsÚ Aleš Solár, radnica určite nechce ísť cestou pokút, skôr chce, aby centrálna zóna mesta nestratila historický ráz. „Určite tu máme taký mierny reklamný smog. My sme definovali tri základné veci, ktoré sa nám nepáčia, a to nadpisy na fasádach, tzv. reklamné Á-čka na chodníkoch a polepové výklady okien. Určite ale nechceme nič prikazovať, ale skôr sme chceli vyvolať diskusiu, aby tí ľudia nadobudli sami presvedčenie, že čo navrhujeme, je dobré a týmto spôsobom dokážu tieto prevádzky zatraktívniť a do budúcnosti spraviť námestie, ako celok, krajším,“ vysvetlil prednosta MsÚ.
Jednotliví majitelia a nájomcovia budov v zásade neboli proti zatraktívneniu námestia, rozchádzali sa ale v názore istej uniformity. Pripomenuli staré známe – sto ľudí, sto chutí.„Nežijeme už v 18. storočí a tie reklamy sú iné ako boli dobové a musia byť aj svetelné, lebo tí návštevníci, ktorí tu prichádzajú, nemajú šancu zistiť, kde čo je,“ podotkol podnikateľ Milan Rinkovský. Jemu i ostatným sa ale pozdávali návrhy s umiestnením kvetín v nadzemných poschodiach historických budov, možno aj s finančným prispením mesta a prístupní boli viacerí aj k regulácii tzv. polepov na oknách, ktoré zakrývajú prevádzky. „Je pravda, že koncepcia reklamy v centre tu nie je. Každý si postaví nejaký ten baner, Á-čko, resp. inú reklamu, no a je to také trochu kostrbaté. Ale myslím, že toho nie je až tak veľa, ak to porovnáme s inými mestami, napr. s Novým Targom. Tam to je jedna reklamná dúha, tam stratíte úplne prehľad. Ale, samozrejme, nie je to ani u nás svetoborné,“ vyjadril svoj názor Jozef Krulčík a potvrdil, že s plánovanou rekonštrukciou domu č. 5 sa iste bude hľadať aj istý reklamný súlad prevádzky, ktorú zastupoval, s predstavou vedenia mesta
Problémov je viac Diskusia sa napokon posúvala aj k iným témam, podnikatelia i majitelia budov predniesli tiež svoju nespokojnosť, vypichli problém vyľudňovania námestia i malej podpory pri starostlivosti o historické budovy zo strany štátu. Na stretnutí tak dostali aj informácie o možnosti získať štátny grant z kapitoly Obnovme si svoj dom i prísľub radnice, že v budúcom roku vyčlení v rozpočte aj financie práve na „upratanie“ reklamného chaosu v centre.
Verejné fórum na tému Reklama v meste bolo otvorené a podľa vedenia mesta veľmi užitočné, ponúklo priestor na vysvetlenie si vzájomných postojov.
Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 33 (19. september 2017)
Comments