Zmena scenára – aj takto by sa dala opísať situácia okolo výstavby juhovýchodného obchvatu mesta Stará Ľubovňa. Peniaze naň totiž mali, namiesto európskych, pritiecť z iných zdrojov.
Dôvod na tento krok tkvie vo veľmi otáznom, resp. až nereálnom realizovaní z fondov EÚ, navyše s obrovským časovým posunom (r. 2022). A práve preto uzrelo svetlo sveta plán B, ktorý hovoril o financovaní 919 m dlhej preložky cesty III/3146 formou združenej investície – z mestskej kasy a zdrojov VÚC. „Dospeli sme k záveru, že ak nepriložíme finančné prostriedky, juhovýchodný obchvat ostane ďalšie časové obdobie opäť len vo výhľadových plánoch. Preto sme na jeho výstavbu ponúkli jeden milión eur,“ uviedol počas MsZ primátor Ľuboš Tomko, ktorý zdôraznil, že nejde o jediný vklad. Pred dvoma rokmi totiž Mesto majetkovo-právne vysporiadalo 22 tisíc m2 v znaleckej cene vyše 435 tisíc €, ktoré za 1 € previedlo na PSK. „Taktiež ako vklad dávame stavebné povolenie, platnosť ktorého končí v septembri 2018,“ dodal Ľ. Tomko.
POSLANCI: JEDNOZNAČNÉ ÁNO
Na to, aby dostal tento variant zelenú, museli volení zástupcovia ľudu zdvihnúť ruky až dvakrát. Najskôr 21. júna v mestskom parlamente, kde ku strategickej záležitosti pre rozvoj mesta zaujali jednoznačný postoj:„Obchvat sme plánovali zrealizovať ako projekt v rámci IROP. Podmienkou však je spracovanie strategického dokumentu Plán udržateľnej mobility, schválenie ktorého bude až v roku 2020. Čo môže byť neskoro. A dnes nie je isté, či náš projekt bude v rámci neho navrhovaný na realizáciu, čo je podmienkou jeho financovania z európskych fondov,“uviedol počas diskusie Rudolf Žiak, ktorý podotkol, že o obchvate sa už hovorí vyše 20 rokov,„a iná šanca, ako ho zrealizovať, asi nebude.“
Za pravdepodobne najdôležitejšiu vec, ktorú treba v rozhraní 10-15 rokov, považoval preložku cesty III/3146 i Peter Sokol. Ako pritom podotkol, dopravne totiž odbremení mesto od 7-tisícovej aglomerácie Nová Ľubovňa – Jakubany – Kolačkov.„No v budúcnosti sa ale, v rámci obchvatov, budeme musieť zaoberať ďalšími vecami – možno aj vybudovaním mostu cez rieku Poprad s vyústením v priemyselnej časti smerom na Hniezdne,“dodal P. Sokol.
Samozrejme, aj keď odhlasovaním milióna eur zmenili poslanci ruku mesta z natiahnutej na ústretovú, definitívny verdikt padol až v zastupiteľstve PSK. A to schválením druhej najvyššej investičnej akcie v histórii kraja – 1,350 mil. €.„Historické starobylé centrum mesta bude odťažené od nákladnej dopravy. Týmto spoločným investičným zámerom pomôžeme obyvateľom Starej Ľubovne a vyrieši sa dlhodobý problém,“„zaloboval“ za zámer predseda PSK Milan Majerský, ktorý predpokladal, že zaň poslanci zdvihnú ruku. Čo sa o pár minút, v rámci Úpravy rozpočtu PSK i stalo. „Osobne som očakával, že projekt bude podporený, no nečakal som, že jednohlasne. O to je to však príjemnejšie,“netajil spokojnosť Ľ. Tomko, ktorý všetko sledoval z rokovacej sály. A ako povedal,„mal som z toho veľmi dobý pocit, pretože nešlo o žiadne politikárčenie a podporila sa dobrá vec, ktorú potrebuje nielen naše mesto, ale aj širší región.“
PREŠOVSKÁ UL. POČKÁ Situácia s upchanými tepnami mesta by sa teda konečne mala zmeniť. A to už čoskoro. Po podpise zmluvy o združených prostriedkoch totiž začne proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. Keďže radnica má v rukách platné stavebné povolenie, základný kameň novej spojnice Levočskej a Prešovskej ul., ktorá povedie od areálu bývalého Vzorodevu, cez Jakubianku, okolo plánovej zóny individuálnej bytovej výstavby až k areálu firmy Gurlex, by sa mohol položiť už v priebehu tohto roka. Na doplnenie, i keď celkový rozpočtový náklad z roku 2016 rátal pri obchvate so sumou 3 837 300 €, takmer 1,5 mil. € z toho tvorila modernizácia Prešovskej ul., od Parie až po napojenie sa na I/68. Ako ale upozornila Z. Pleštinská, ide o dva samostatné stavebné objekty, pričom zatiaľ sú peniaze len na obchvat. „Verím, že bude dohoda obstarať celú stavbu a následne budeme hľadať finančné krytie aj na modernizáciu cesty III/3120,“ uviedla predsedníčka komisie dopravy pri zast. PSK, podľa ktorej je teraz dôležité vybrať zhotoviteľa rešpektujúc zákon o verejnom obstarávaní a začať výstavbu cesty, ktorá odťaží centrum mesta, tak rýchlo, ako sa bude dať. „Veľmi sa teším, že sa nám konečne podarilo po viac ako dvoch desaťročiach dať zahájeniu výstavby obchvatu Starej Ľubovne reálne kontúry.“
Aj keď združená investícia pokryje náklady len na obchvat, aby sa dosiahol želateľný efekt, mesto tiež (zo svojich zdrojov) prepojí kruhové objazdy (Kaufland – plánovaný pri Večierke) a dokončí Vansovú ul. Na pleciach PSK ostane v budúcnosti modernizácia cesty III/3120 (od Parie smerom na „farmu“).
Čo si myslíte vy:
Mestu vybudovanie obchvatu pomôže, určite.
Po tých rokoch to asi každý privíta, a nielen vodiči. Pre uvoľnenie ciest je to veľmi dobrá vec.
V piatky a keď sa končí ranná zmena, okolo druhej – tretej, sú cesty nepriechodné úplne. Takže by to pomohlo.
Článok bol uverejnený v ĽN č. 26 (3. júla 2018)
Comments